Search This Blog

Wednesday 7 October 2015

kolej matrikulasi pulau pinang, kepala batas. hari pendaftaran/asrama

aka Penang Matriculation College.

Assalamualaikum.

sebagai bekas pelajar matrikulasi pulau pinang, nak jugaklah sematkan memori matrik kat sini. lagipun memory devices selalu penuh je. alahai. entri kali ni tak nak cakap banyak sangat. akan ada beberapa entri lain yang akan saya ceritakan lagi tentang matrik ni. inshaAllah.

pendaftaran dulu semuanya lancar je. dapat pulak bilik tingkat2 betul-betul sebelah tangga. perjalanan ke kelas ke apa tak jauh sangat dan tak dekat sangat.haha. its A4-2-4.


1st day~


 tengok bilik ni buruk je kan kan, almaklumlah matrik tertua. kalau korang rasa ni tak okay, maksudnya korang takkan boleh go dengan toilet dia lagi.huhu. pernah kena kutuk masa jadi tuan rumah kakom 2014/15 taw. haha. tapi relek jelah. sebab batch korang sekarang dah takde dah perabot kayu. batch kitorang adalah batch terakhir pakai perabot kayu. korang sekarang perabot besi. loker besi, katil besi.. lalala.. yang penting niat nak belajar tu kena kuat. terapkan rasa syukur tu lebih sikit.sebab matrik lain pun ada keburukan gak. contohnya seperti yang diceritakan oleh kawan, matrik dia kmns, dapat tingkat4.walaupun tingkat4, tetap ada tikus besar berkeliaran dalam bilik. see..
setiap tempat ada kelemahan k. matrik penang ada haiwan apa???

yang penting kucing ada. daannnn CHARLIE...
mwehehe..
kalau duduk area utara memang ada charlie pun. lagi2 kawasan sawah padi.





camni la rupa charlie tu. saiz dia kecik cam kerengga tu. tempat yang menjadi tumpuan charlie ialah kat toilet dengan kat bilik yang bersepah.haha. jadi apapapun rajin2 kemas bilik dan jaga kebersihan k. tips yang saya dapat untuk mengendalikan charlie ni cuma pakai pita pelekat je. jangan nak sembur atau penyek dia. dalam badan dia ada cecair berasid. sekali kena kulit boleh bengkak, melecet, atau berparut. selalunya macamtu. dan bila cecair dia dah keluar tu yang bahaya. sebab dia akan bagi tanda kat kawasan kita dimana lepas tu kawan2 dia yang lain akan datang beramai2 kat kawasan tu. (sumber:kawan2 dan senior kmpp)

next, berkenaan dengan roommate, untuk yang tak tahu lagi, kawan bilik bukan kita yang pilih. tak tau la kalau batch korang boleh pilih. dan selalunya roommate akan ada seorang non-muslim.

barangan elektrik. boleh je bawak apapa barangan elektrik kecuali barangan yang volt tinggi sangat seperti fridge, rice cooker (tapi ada yang bawak), dapur gas elektrik dan tv..haa camni tak boleh lah.lain2 inshaAllah lulus. untuk asrama perempuan tak pernah ada spotcheck, tapi asrama lelaki kerap sangat spotcheck.huhu. macam biasa,diorang selalu ada kes seludup rokok.

laptop boleh bawa.gadget semua boleh tapi apapa yang hilang tu tanggungjawab sendirilah.dan tiada kemudahan wifi dalam bilik disediakan.kecuali kalau bilik korang dekat dengan kafe. kat kawasan dk,dewan, dengan pentadbiran tu ada wifi.

lain2 saya akan update pada entri yang seterusnya. thanks for reading :D




5 comments:

  1. Adik leh bljr sini jgk..ok ke sini?

    ReplyDelete
  2. Adik leh bljr sini jgk..ok ke sini?

    ReplyDelete
  3. belajar mana-mana pun ok sebenarnya.
    so far belajar di KMPP,lecturer semua jenis yang jaga prestasi akademik setiap pelajar yang dia ajar. so tak ada student yang tertinggal kat belakang. bandingkan dengan KM lain, peraturan KMPP tak seketat KM lain. bukan kata tak ada peraturan, ada cuma tak seberat yang lain. nak tahu, masuk situ dulu. huhu
    All the best!

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Seingat saya matrik pakai BSN . Dapat elaun pun rm250 masuk BSN kan😊

      Delete